IEP Leerlingvolgsysteem
Ook dit schooljaar 2021-2022 werken wij met het sinds vorig jaar geïntroduceerde leerlingvolgsysteem, het IEP wat staat voor Inzicht Eigen Profiel.
Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van kinderen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor anderevaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind.
Een kind is natuurlijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom gaan wij werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld.
Wij hebben voor de IEP-toetsen gekozen omdat IEP goed aansluit op waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn. De toetsen zien er ook aantrekkelijk uit. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt. De afnameduur van de toetsen is korter en de vraagstelling vinden we ook beter passen bij de kinderen.
De kinderen doen de IEP-toetsen op de computer, het chromebook of het tablet. Leest een het kind liever van papier of schrijft een kind bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de kinderen de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces.
Meer informatie is te vinden in het document over IEP LVS.
De BMS-slinger
Samen met alle andere basisscholen van de BMS (in totaal 33) hebben we de afgelopen tijd een slinger gemaakt om de verbondenheid in beeld te brengen. Kinderen, ouders, leerkrachten; iedereen die wilde, heeft meegedaan. Samen zijn we de BMS.
Klik hier voor de BMS-slinger van onder andere de Bonifatiusschool.
Ventilatie schoolgebouw
Omdat er volgens het RIVM onvoldoende aanwijzingen zijn om aanvullende maatregelen te adviseren ter voorkoming van aerogene transmissie op scholen, heeft minister Arie Slob het Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen (LCVS) opgericht om te onderzoeken of de (voorzieningen voor) luchtverversing in scholen voldoet aan de reguliere geldende gezondheidsrichtlijnen. Goede ventilatie is immers van belang voor een gezond binnenklimaat en om goed in een schoolgebouw te kunnen leren en werken.
De BMS heeft voor al haar scholen onderzoek laten doen naar de staat van de ventilatie en de luchtkwaliteit van de gebouwen. Onze school voldoet aan de geldende richtlijnen. We houden wel rekening met de extra richtlijen voor het coronavirus van het RIVM. We luchten regelmatig de lokalen als er geen leerlingen in de ruimte zijn en we vermijden sterke luchtstromen van persoon naar persoon.
Meer informatie over dit onderwerp is hier te vinden.
Klankbordgroep
De klankbordgroep bestaat uit Gosse en/of Froukje en vier ouders die aangegeven hebben dat ze ten tijde van 'les op afstand' en 'achter het hek beleid' het zinvol en leuk vinden om te in gesprek gaan over de ontwikkeling van het onderwijs bij ons op school en over de onderwerpen waarvan we samen vinden dat er over gesproken moet worden zodat je als ouder toch iets meer het gevoel hebt, dat je in de school vertegenwoordigd bent. De groep vergadert eens in de acht weken.
Tijdens de eerste vergadering is er gesproken over de mogelijkheden voor één school in Woudsend. Dit kan natuurlijk nog even duren, maar wij zouden dit met z’n allen toch wel heel graag willen. In de tussentijd gaan we door met de ontwikkeling van ons team en de kinderen. Op de manier die we kennen van Luc Stevens (2012):
"Ieder mens en ieder kind is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft de natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie”.
- Relatie, door te werken aan onze vaardigheden om steeds beter te kunnen samenwerken;
- Autonomie, door te werken aan steeds meer zelfstandigheid door te werken vanuit ons eigen doelenboek, met onze eigen weektaak en met behulp van de middelen die we hiervoor hebben (bijvoorbeeld ons eigen Chromebook);
- Competentie, door goede samenwerking en steeds meer zelfstandigheid, kun je steeds meer en ben je steeds beter in staat om te leren.
De mate waarin wij hier steeds meer in willen slagen met de kinderen, dat is onze opdracht. In overleg met de klankbordgroep bespreken we hoe we hier vorderingen in maken. Na de kerstvakantie, in de eerste schoolweek van het nieuwe jaar, is er weer een bijeenkomst met de klankbordgroep.
Medezeggenschapsraad (MR)
Na een lange periode van contact via de telefoon, over het hek en via de mail, vonden wij het belangrijk om weer een MR-vergadering te houden. De volgende punten zijn besproken:
- de schoolresultaten na acht weken leren op afstand;
- terugblik op het schooljaar met het jaarverslag van 2019 – 2020;
- vooruitblik met behulp van het schooljaarplan voor 2020 – 2021;
- verlaging van de werkdruk in de klas en de middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld door het Rijk;
- de kansen voor één basisschool in Woudsend;
- de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld voor de school;
- opvolging leden MR vanuit de ouderkant bij vertrek;
- wijze van vergaderen met betrekking tot de jaarvergadering van OR en MR.